Wat je niet eist krijg je niet.

Tijdens De Onderwijsdagen dit jaar ontving ik een van de SURF Onderwijsawards. Geweldig, een prachtige erkenning! 

Natuurlijk denk je, ik wel tenminste, bij het horen van de nominatie: "Het zou toch niet...? Wat zou ik op het podium willen zeggen?"  Door een verrassend jury-rapport stond ik echter even met de mond vol tanden. In deze bijdrage mijn dankwoord. 

Deze week sprak ik er met een collega over: Na al die jaren met onder andere leermiddelen bezig te zijn geweest richt ik mij nu eigenlijk enkel nog op (studie)data. Bijvoorbeeld als aanvoerder bij MBO-Digitaal op het thema data-ondersteund onderwijs en ook op Deltion als projectleider Realiseren data-ondersteund onderwijs. Daarnaast volgen we met een Deltionteam de SURF Leergang over Learning Analytics en bereiden we in het kader van Digitaliseringsimpuls vanuit Doorpakken op Digitalisering samen met het wo en ho de Pilothub Studiedata en AI voor.

Toen Jet de Ranitz, CEO van SURF, de onderwijsaward uitreikte voor het werk rond Open Leermiddelen, stond ik dus even op het verkeerde been. Die zag ik niet aankomen. Natuurlijk, rond het delen van leermiddelen hebben wij in ons MICT jaren hard aan dit onderwerp getrokken en een beweging op gang gezet. En natuurlijk, al wel 10 jaar geleden haalden wij de voorpagina van de Volkskrant met onze zoekomgeving Fiducia, waarmee leraren en studenten leermiddelen konden delen en vinden. En ja, met Xerte krijgen we de verandering in acceptatie én productie van Open Leermiddelen in het mbo nu echt van de grond.

Wat had ik moeten vertellen aan de zaal? Bijvoorbeeld onderstaand dankwoord.
"Dank voor deze prachtige prijs! Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om hier de link te leggen tussen open leermiddelen en studiedata. Dat is wat mij betreft een tot nu toe onderbelicht onderdeel van Open Leermiddelen. Want of het nu Open is of niet: het gebruik van digitale leermiddelen genereert data. Data die bruikbaar zijn binnen het onderwijs.
We moeten er voor zorgen dat de tools waarmee we die Open leermiddelen ontwikkelen ons de mogelijkheid bieden op een verantwoorde manier de data ter beschikking te stellen. Niet te veel data, niet te weinig, precies dat wat je nodig hebt in jouw onderwijs. We moeten er ook voor zorgen dat onze Open leermiddelen die data op een standaard manier opslaan. Voor de techneuten: als xAPI in een Learning Record Store.
Het gebruik van Open Leermiddelen biedt ons de mogelijkheid regie te nemen op hoe die studiedata gegenereerd en opgeslagen wordt. Maar dan moeten we die regie wel pakken.

Met Open Source ontwikkeltools als Xerte kunnen we bovenstaande bereiken en hebben we zelf regie over hoe met met data uit (open) leermiddelen omgaan. Dat is een stuk beter dan ons te laten leiden door commerciële aanbieders die hun verantwoordelijkheid hierin niet nemen en uiteindelijk vaak pas overstag gaan als er geld te verdienen is. Ik sprak één van de grote aanbieders van LMS'en in Nederland over waarom men daar de studiedata niet in de genoemde wereldwijde standaard opslaat. Hun antwoord: "Daar vraagt de markt niet om". 

Laten we dus niet meer accepteren dat marktpartijen als LMS-leveranciers en aanbieders van educatieve leermiddelen de studiedata van onze studenten op hun eigen wijze opslaan. Pas als we in gezamenlijkheid bij elke nieuwe aanbesteding, bij elke borrel, bij elke jaargang van de onderwijsdagen  deze verwachting naar hen uitspreken en er zelf ook naar handelen kunnen we het verschil maken. Zodat we uiteindelijk data uit Open leermiddelen, uit commerciële leermaterialen, het LMS en andere EdTech makkelijk en integraal kunnen gebruiken om het onderwijs voor onze studenten nog beter te maken."

Link naar juryrapport

Reacties