Een van de belangrijkste plekken waar je moet nadenken over
de kwaliteit van jouw onderwijs is tijdens het onderwijsontwerpproces. Je wilt
dat de student bepaalde formele resultaten behaalt, maar bijvoorbeeld ook dat
hij betrokken is bij het onderwijs, dat hij gemotiveerd is, werkt aan de
gewenste beroepshouding en vast nog veel meer.
Je moet je dus steeds afvragen wat de student nodig heeft om onderbouwde keuzes
te maken, wat je nodig hebt om als docent te kunnen sturen, hoe je als LOB’er de
student het beste begeleidt of hoe je bijvoorbeeld weet of het lesmateriaal
geschikt is voor jouw lessen.
Aan de hand van wat je wilt, ontwerp je in jouw
onderwijsontwerpproces eigenlijk datapunten die specifiek jouw vraag helpen te
beantwoorden. Deze datapunten bieden jou, afhankelijk van de rol die je hebt, dan
de inzichten die je nodig hebt om de nodige stappen te zetten. De data die je kunt gebruiken is afkomstig van studentactiviteiten tijdens hun studentjourney. Er zijn verschillende manieren om die activiteiten te tracken. Dat kan heel specifiek door code toe te voegen in een online deel van die journey (Surf heeft hier mee geëxperimenteerd), maar ook door hier bestaande applicaties als Xerte voor te gebruiken.
Marcel Schmitz heeft een mooie methode gemaakt, Fola2 geheten,
waarin je in spelvorm leert deze datapunten te bepalen. Het VISTA college heeft
deze methode nu ook geschikt gemaakt voor gebruik in de eigen (mbo)instelling. Er is zelfs een speciale Vista versie uitgekomen, waarbij ze hun eigen applicatielandschap in het spel geïntegreerd hebben. Hierdoor kun je data ook daadwerkelijk gaan genereren, zonder dat je allerlei nieuwe tools in moet gaan vliegen.
Fijn
is dat deze methode vooral een onderwijskundige insteek heeft. De techniek rond
de Learning Analytics komt wel, bepaal eerst maar eens wat je wilt weten.
De komende maanden (nov, dec en jan) besteed ik in drie
datadinsdagen aandacht aan deze methode. Bij voldoende belangstelling is het
misschien een idee om de benodigde techniek hierachter (want waar laat je die
data?) via Npuls verder uit te gaan werken.
Marcel promoveert eind november op zijn methodiek. Interesse in zijn onderzoek? Dat vind je hier.
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor jou bijdrage aan dit blog.
JaapJan Vroom