In het voorjaar van 2019 is de strategische agenda digitalisering mbo gepresenteerd, de gezamenlijke digitaliseringsagenda van de MBO Raad, saMBO-ICT, Kennisnet en SURF. Deze agenda kent veel samenhang met bijvoorbeeld het versnellingsplan van het hoger onderwijs. Verschil is er ook: de MBO agenda gaat voor concrete tastbare resultaten. Zo is het MBO begonnen met de invoering van i-coaches, daarna volgt onderzoek naar resultaten en verbetering. Hier laat zich het cultuurverschil zien. De MBOdynamiek is anders dan die in het HO, waar doorgaans wat langer over de start van een innovatie wordt gedaan. Jammer dan ook dat er slechts een handvol belangstellenden in de zaal zat. Er valt over en weer veel te leren.
De digitaliseringsagenda bestaat uit 3 hoofdrichtingen:
- Inhoud van het onderwijs aanpassen
- Flexibilisering van het onderwijs realiseren
- Digitalisering van het leren faciliteren
Je ziet dezelfde onderwerpen in deze agenda en die van het PO en HO/WO: ondersteuning docenten, onderwijslogistiek, leermiddelen en innovatie. Leven lang ontwikkelen is het overkoepelende begrip.
De agenda bestaat uit een aantal thema's.
De andere thema's kennen werkgroepen die met het betreffende onderwerp aan het werk gaan. Dit thema heeft dat niet: Experts zijn elk aangesloten bij een andere themagroep en kunnen zo kennis opschalen. Ze inspireren, jagen aan, verbinden en wisselen uit.
Start programma is voorzien in januari 2020, het programma loopt tot eind 2022. Wel moet MBOraad nog akkoord gaan en moet er subsidie van ministerie komen (wordt positief tegemoet gezien).
Zie ook het blog van Joël de Bruijn die hier eerder over berichtte.
De agenda bestaat uit een aantal thema's.
A. Leven Lang ontwikkelen
- modulair werken, Just in Time werken, modulair certificeren.
- Klaar voor de 21ste eeuw, vaardig en kritisch? Op zoek naar hoe je dit als onderwijsinhoud definieert. Hoe professionaliseer je en zorg je voor voldoende leermiddelen op dit gebied?
- Flexibel, beschikbaar, bruikbaar. Regie op content en ontsluiting
- Randvoorwaarden, keuzes maken. Voorwaarde voor flexibilisering
- Van eigen systemen naar collectieve voorzieningen.
- ICT bekwaamheid, hulp op afroep, leren van je peers, bottom-up ontwikkelen, top down faciliteren.
- Learner analytics / learning anaytics / institution analytics? In ieder geval data om het onderwijs te verbeteren
De andere thema's kennen werkgroepen die met het betreffende onderwerp aan het werk gaan. Dit thema heeft dat niet: Experts zijn elk aangesloten bij een andere themagroep en kunnen zo kennis opschalen. Ze inspireren, jagen aan, verbinden en wisselen uit.
Start programma is voorzien in januari 2020, het programma loopt tot eind 2022. Wel moet MBOraad nog akkoord gaan en moet er subsidie van ministerie komen (wordt positief tegemoet gezien).
Zie ook het blog van Joël de Bruijn die hier eerder over berichtte.
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor jou bijdrage aan dit blog.
JaapJan Vroom