De contentketen voor dummies



Het lijkt zo simpel: je bestelt een digitaal leermiddel, betaalt ‘m, gaat naar de leeromgeving van de school, klikt op de link naar het gekochte materiaal en voila, je kunt het gebruiken. Zo moeilijk kan dit proces, deze keten, toch niet zijn? Alleen al het feit dat het in de praktijk niet zo werkt laat al zien dat het helaas niet zo simpel is. Daarom nu voor eens en altijd: de leermiddelenketen voor dummies. 




Je moet de keten zien als een flink aantal huizen in een wijk. Een student die materiaal bestelt, betaalt en gebruikt, gaat van huis naar huis om bepaalde dingen te doen. Deze route wordt hieronder beschreven. Let wel: per student kan de route verschillen. 

Als eerste logt de student in op de digitale omgeving van de school. Hij komt dan terecht in het identiteitshuis van de school. Door in te loggen is bekend met welke gebruiksnaam de student het materiaal zal bestellen en gebruiken. 
Aanvullende gegevens van de student (naw gegevens, opleiding, etc) zijn vastgelegd in het profielhuis van de school. 

Als bekend is wie de student is, kan de student doorklikken naar het leermiddelenlijstenhuis. In dit huis wordt hem in een webshop een persoonlijke leermiddelenlijst voor zijn opleiding gepresenteerd. De student kan in de lijst van te bestellen leermiddelen een keuze maken. 

Hoe komt de webshop aan al die gegevens van uitgevers? Deze worden uit een catalogushuis gehaald, een plek waar de uitgever al zijn materialen beschrijft en voor leermiddelenlijsten leesbaar maakt. 

Op het moment dat de student in de webshop op de knop ‘bestellen’ klikt komt hij terecht in het bestelhuis. In dit huis wordt, hoe kan het ook anders, de bestelling afgehandeld. Het bestelhuis stuurt daarvoor eerst de student naar het betaalhuis. Hier wordt de betaling met IDeal gedaan of een betaalafspraak gemaakt (bv betaling in termijnen of met acceptgiro). Na betaling zorgt het bestelhuis dat de bestelling voor wat betreft de boeken naar de boekhandel, distributeur of uitgever gaat. Dit boekentraject is op levering van de boeken na afgerond. Voor digitale leermiddelen lopen de processen nog even door… 

De bestelling van de student gaat naar het distributiehuis bij de uitgever. Hier ligt de aanvraag van de student voor toegang tot het digitale leermiddel te wachten op omzetting naar een echte licentie. Deze licentie komt in het licentiehuis te staan. We hopen natuurlijk dat de aanvraag zo kort mogelijk in het distributiehuis blijft staan en na een paar seconden in het licentiehuis zichtbaar wordt. Het distributiehuis en licentiehuis zijn eigendom van de betreffende uitgever. 

We waren gebleven bij het moment dat de student betaald heeft. Stel dat de student benieuwd is naar het gekochte materiaal en wil zien hoe het digitale leermiddel er uit ziet. Hij gaat daarvoor naar de digitale leeromgeving van de school en vindt het linkje naar het materiaal. Hij bevindt zich dan in het toegangshuis.

Door te klikken op het linkje wordt het materiaal uit het leermiddelenhuis opgehaald en getoond. Uiteraard wordt wel eerst in het licentiehuis gekeken of de betreffende student wel een licentie heeft gekregen! 

Waar liggen nu de belangrijkste problemen in de keten die de komende maanden aangepakt worden? 
  1. Als eerste is het handig als er een afspraak is hoe de catalogi van de uitgevers in het leermiddelenlijsthuis getoond worden. Hoe koppelen we dus het catalogushuis aan dit leermiddelenlijsthuis? 
  2. Als tweede moet beschreven worden hoe de bestelling uit de webshop, uit het bestelhuis, bij de uitgever terecht komt. Nu gebeurt dat wel, maar bij elke uitgever op een andere manier. Het bestelhuis moet de gebruikersnaam van de student doorgeven aan het distributiehuis. Hierdoor weet de uitgever dat, zodra de student zich meldt voor het opvragen van digitaal materiaal, deze student toegang verleent moet worden.

Reacties