Er
gebeurt zoveel op het gebied van zoeken, bestellen, betalen en gebruiken
van (digitale) leermiddelen, dat een
overzicht van de activiteiten op zijn plaats is. Ik pretendeer niet volledig te
zijn en houd me dus bijzonder aanbevolen voor meer informatie uit bv de VO
scholen.
ECK2
Als
eerste biedt ECK2 (educatieve contentketen, 2e versie), een Kennisnet
initiatief, de aanbodkant van
leermiddelen de mogelijkheid standaarden af te spreken. Van bv uitgevers wordt
gevraag over hun schaduw heen te stappen en onderlinge afspraken te maken, dit
in nauw overleg met een onafhankelijke ketenbeheerder als Kennisnet. ECK2 kent
een aantal projecten. Zo wordt er gesproken over uitwisseling leerlinggegevens
en over distributie digitale leermiddelen.
ROC6
Zeven
ROC's die allemaal n@tschool gebruiken hebben in mei 2010 aan de bel
getrokken bij uitgevers en distributeurs
met als doel het onderwijs weer (weer?) als uitgangspunt te nemen bij de
distributie van digitale leermiddelen. De invoering van vouchers en
activatiecodes voor de toegang tot digitale middelen deed bij de ROC's veel
stof opwaaien. Na diverse bijeenkomsten, waaronder twee met CVBleden en
directies van Noordhoff, Thiemen en Malmberg moet jammer genoeg geconstateerd
worden dat deze actie tot op heden weinig concreets heeft opgeleverd. Van de 7 ROC's is voor 2 stuks (Horizon en Deltion) een koppeling gerealiseerd waardoor er geen vouchers meer nodig zijn. In de praktijk blijkt dit met kunst-en vliegwerk te moeten gebeuren, waadoor er tot op heden geen betrouwbare situatie is ontstaan. Enkele
uitgangspunten van ROC6, die overigens gedeeld worden door deelnemende
uitgevers:
- Proactief, lead ligt bij de scholen(triple A,
saMBO-ICT, ECK)
- Schoolomgeving
is startpunt van de keten (bijv. Webshop), niet de uitgevers of de
tussenhandel. De ELO- ID van de student moet leidend zijn.
-
Terugkoppeling van studentenresultaten naar de schoolomgeving
- Scholen moeten interne organisatie rond de
contentketen stroomlijnen
- Zorg ervoor dat voorbereiding van de keten
per 1 mei is afgerond
-
1stopshop: 1 punt distributie, coördinatie, levering, bestellen en
communicatie.
-
Transparantie in bestel- en betalingsprocessen.
ROC6
is onlangs uitgebreid tot 17 ROC's, dus heet van nu af aan ROC6+.
saMBO-ict / Triple A
Omdat
een grote makke in de contentketen de versnippering in het MBO is, heeft
saMBO-ict geprobeerd de vraagkant in de contentketen te verduidelijken. Op de manier van TripleA zijn de processen in beeld gebracht rond selecteren,
bestellen, betalen en gebruik van lesmiddelen. In twee 2-daagse sessies hebben
allerlei ROC's, ook niet ROC6-ers, zich over de procesbeschrijving rond de
interne contentketen gebogen.
Pas op de plaats
Op 13
en 14 oktober wordt geprobeerd de stand van zaken rond deze drie processen
te presenteren en met elkaar af te
spreken hoe we gezamenlijk verder moeten gaan. Dit saMBO-ict initiatief wordt
'pas op de plaats' genoemd. Alle grote uitgevers, de GEU, distributeurs,
Kennisnet, saMBO-ict en uiteraard het onderwijs zullen aanwezig zijn om een
gezamenlijke lijn af te spreken
Onderwijsdagen
Tijdens
de onderwijsdagen is op de eerste dag in de derde sessie een workshop van
Kennisnet gepland. Hier wordt een handleiding gepresenteerd waarmee scholen hun
inkoopvoorwaarden voor digitale leermiddelen
kunnen formuleren.
Door
middel van een vragenlijst ga je je realiseren hoe je de interne keten op
school wilt inrichten, hoe je digitale leermiddelen wilt gaan bestellen,
betalen en distribueren en welke consequenties deze keuzes op de dagelijkse
praktijk hebben. Een en ander resulteert uiteindelijk in een aanvulling op de
inkoopvoorwaarden leermiddelen van een ROC.
Geachte uitgever. Ik wil uw materiaal
graag gebruiken, u dient het zo en zo aan te leveren, wij beheren zelf de codes
de betaling gaat via de tussenhandel, etc etc.
Ik
zelf zal ook bij deze workshop aanwezig zijn, die geleid wordt door Wijnand
Derks, Kennisnet. Welkom!
Reacties
Een reactie posten
Bedankt voor jou bijdrage aan dit blog.
JaapJan Vroom