Open Educational Resources in het MBO. Doen!

Het Deltion College in Zwolle kent dit jaar (2011) voor de eerste keer een heuse ideeënwedstrijd, Uitklinker genaamd. Van de 17 voorstellen bleven er vijf over, onder andere die van AnneMarie Versloot en mij. In feite is dit idee een voorstel om te komen tot Open Educational Resources (open leermiddelen) in ons ROC. Begin maart stond ik voor een jury ons idee te verdedigen. Het leek mij wel aardig  te doen alsof het 5 jaar later is en we in 2016 terugkijken naar de effecten van de gewonnen ideeën in 21011. Hieronder de tekst van dit betoog.

De 6e uitklinker alweer. Een blik uit de toekomst.
Welkom vandaag, 15 maart 2016 bij onze presentatie bij alweer de 6e versie van de uitklinker. Mijn mede-indienster, AnneMarie kan er helaas niet bij zijn.


In 2011 hebben we met een ander idee gewonnen: alle Deltionleermiddelen uit het regulier onderwijs gratis voor wie maar wil. We werden vreselijk uitgelachen en het heeft veel stof doen opwaaien, maar nu in 2016 kunnen we stellen dat we veel bereikt hebben!

Om even weer wat feiten op te halen

Door het gratis ter beschikking stellen van onze leermiddelen hebben we ons de afgelopen vijf jaren enorm geprofileerd. We staan met steeds meer opleidingen in de top3 van de MBO-keuzegids en staan bekend als een topcollege in het begeleiden en examineren met gratis te verkrijgen materialen en lessen van prachtige kwaliteit.


De eigenlijke reden dat we in 2011 gestart zijn met het gratis ter beschikking stellen van materialen heeft een ideeële reden: materiaal dat met onderwijsgeld, belastinggeld is gemaakt moest weer ter beschikking komen van de maatschappij. Daarnaast: kennis was ook toen al gratis via internet beschikbaar, waarom zouden onze studenten er dan voor moeten betalen?


Grappig is dat we al snel merkten dat er onvoorziene grote effecten optraden:

1. Iedereen ter wereld (zo’n 30 miljoen mensen spreken of begrijpen Nederlands) kan al voor de aanmelding bij ons complete lessen bekijken via Fiducia. Ze krijgen een indruk van het onderwijs en weten dan ook waar ze aan beginnen. Dat heeft ons flink wat studenten opgeleverd. Daarnaast hebben ook studenten op basis daarvan soms ook juist niet voor een bepaalde opleiding gekozen. Vanaf 2014 merkten we dan ook een spectaculaire daling van het percentage voortijdige schoolverlaters.


2. De kwaliteit van het lesmateriaal dat onze leraren zelf maken is enorm gestegen: je gaat niet zomaar iets voor de wereld publiceren, dat moet wel goed zijn. Dat geldt ook voor de lessen die we opnemen. In de praktijk bleek dit een zelfregulerend proces.


3. Die video’s van instructielessen of hoorcolleges die we in eerste instantie maakten voor de afwezige studenten en diegene die de lessen nog eens wilden nakijken bleken een hit: al snel kregen we een enorme hoeveelheid kijkers van binnen, maar ook van buiten de school.


4. Exposure, zichtbaarheid en transparantie waren het gevolg.


5. De overgang van VO naar MBO verbeterde sterk, niet in de laatste plaats omdat onze 1e jaars studieroutes (we noemen ze Zwolse Leerlijnen) steeds vaker in het laatste jaar van het VO gebruikt worden.


6. De life-long-learners tenslotte weten ons ook te vinden.


Hoe hebben we dit aangepakt?
Met het geld dat we verdienden met het winnen van de Uitklinker hebben we mobiele opnameapparatuur gekocht waarmee we lessen konden gaan opnemen. We hebben het laaghangende fruit geplukt en hebben ons gericht op onderwijs waar Deltion goed in is. We hadden vlak na het schrijven van dit idee al een aanvraag van het toenmalige ICTlyceum gehad (hoog in de MBOkeuzegids) voor het opnemen van de lessen en het starten van afstandsonderwijs. We hebben dit helemaal ingericht en opgezet, waarbij heel duidelijk is gemaakt dat iedereen ter wereld het materiaal mocht gebruiken, maar dat hiermee geen certificering gedaan kon worden. Dat kan alleen als je je inschrijft. Het liep storm... op de site, maar ook met nieuwe studenten. Als snel kwamen ook andere teams met aanvragen: het werd een eer om mee te mogen doen.


De flitslessen die we hier opnamen hebben we via Itunes verspreid en zijn vooral een marketinginstrument geworden (valt ook onder Marketing en Communicatie), de cursussen (of studieroutes zo je wilt) waarmee je alles over het onderwerp kunt leren vallen onder de hoedanigheid van Onderwijs en kunnen via een versie van Fiducia gevonden worden.
Daarnaast hebben we ons als eerste nederlandse MBO aangesloten op de internationale Open Acces beweging. Dit heeft ons netwerk enorm uitgebreid en ons allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden gebracht.


Tenslotte
In de toekomst blijft onze school nog steeds nodig. Juist nodig! Onze meerwaarde ligt in het aanbrengen van de context, de begeleiding en de certificering. Daar zijn we sterk in. Met goed en gratis materiaal haal je de juiste studenten in grotere aantallen in je betere onderwijs binnen.

Reacties

  1. Ik kan me voorstellen dat je met dit voorstel in de prijzen bent gevallen want het is een een geweldig aansprekend verhaal. Geen speld tussen te krijgen. Omringende ROC's mogen het Deltion wel in de gaten houden!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor jou bijdrage aan dit blog.

JaapJan Vroom